Πέμπτη 21 Ιουνίου 2012

Η πρώτη σούπερ-κάμερα με ανάλυση ενός gigapixel

Ερευνητές στις ΗΠΑ δημιούργησαν για πρώτη φορά μία σούπερ-κάμερα με ανάλυση ένα gigapixel, σπάζοντας το φράγμα των megapixel. Σε 5 χρόνια η νέα τεχνολογία μπορεί να έχει πλέον ενσωματωθεί σε καταναλωτικές συσκευές που θα κυκλοφορούν στην αγορά.
Η ψηφιακή μηχανή τραβά φωτογραφίες που αποτελούνται από ένα δισεκατομμύριο pixel η κάθε μία, δηλαδή περίπου 1.000 φορές περισσότερα από τις εικόνες των συμβατικών καμερών, γεγονός που επιτρέπει τη σύλληψη λεπτομερειών που έως τώρα ήταν «αόρατες». Η κάμερα έχει τόσο μεγάλη ανάλυση που φωτογραφίζει ένα αντικείμενο πλάτους 3,8 εκατοστών σε απόσταση ενός χιλιομέτρου. Με άλλα λόγια, φωτογραφίζει πράγματα που οι φωτογράφοι δεν βλέπουν, αλλά ανακαλύπτουν εκ των υστέρων όταν βλέπουν την φωτογραφία. Η πρωτοποριακή φωτογραφική μηχανή ζυγίζει 93 κιλά (δεν είναι ακόμα φορητή!) και έχει διαστάσεις 75 x 75 x 50 εκατοστά. Επιπλέον διαθέτει πολύ μικρότερο διάφραγμα (μόλις 1,6 εκατοστού), ενώ έχει περίπου πενταπλάσια εικονοστοιχεία - «πίξελ» σε σχέση με τις καλύτερες σημερινές επαγγελματικές κάμερες και σχεδόν 100 φορές περισσότερα από τις συνηθισμένες ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές «τσέπης».
Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου Ντιουκ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο επιστημονικό περιοδικό Nature, χρησιμοποίησαν με συνδυασμένο τρόπο 98 μικροκάμερες με ένα αισθητήρα των 14 megapixel η κάθε μία, οι οποίες είναι περιμετρικά διατεταγμένες γύρω από ένα κοινό σφαιρικό φακό. Από κοινού μπορούν να τραβήξουν μία φωτογραφία με οπτικό πεδίο που έχει εύρος 120 μοιρών και ύψος 50 μοιρών.
Έως τώρα υπήρχαν φωτογραφικά συστήματα που παρήγαγαν εικόνες με ανάλυση gigapixel, όμως το πετύχαιναν με τη διαδοχική λήψη 1.000 ή και περισσότερων εικόνων από την ίδια μηχανή, καθώς αυτή μετακινιόταν αργά στο χώρο. Αυτή η διαδικασία διαρκεί από κάποια λεπτά έως μία ώρα, ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα στο οποίο πολλά μπορούν να έχουν αλλάξει στο οπτικό πεδίο. Όμως το νέο σύστημα τραβάει ταυτόχρονα 98 εικόνες, τις οποίες συγχρονίζει σε μία εικόνα. Η μηχανή τραβά τρεις εικόνες του ενός gigapixel μέσα σε ένα λεπτό. Στην πραγματικότητα, η κάμερα τραβά μία εικόνα σε λιγότερο από ένα δέκατο του δευτερολέπτου, αλλά χρειάζονται περίπου 18 δευτερόλεπτα για να μεταφερθεί η εικόνα από τη διάταξη των 98 μικρο-καμερών στην μνήμη της μηχανής.
Οι ερευνητές έχουν ήδη ετοιμάσει μία βελτιωμένη εκδοχή, με 226 μικρο-κάμερες, που τραβά φωτογραφίες των 2 gigapixel. Συνολικά, η κάμερα, αν προστεθούν και άλλες μικρο-κάμερες, θα μπορούσε να τραβά φωτογραφίες έως 50 gigapixel (50.000 megapixel).
Η κάμερα με την ονομασία Aware-2 είναι δυνατό να αξιοποιηθεί για στρατιωτική επιτήρηση χώρων, για αστρονομικές και άλλες παρατηρήσεις, για εποπτεία του περιβάλλοντος και φωτογράφηση της άγριας φύσης κ.α.
Η μεγάλη πρόκληση είναι πλέον η προσαρμογή και σμίκρυνση της τεχνολογίας, προκειμένου το φράγμα των megapixel να σπάσει και στις φορητές κάμερες, ώστε κάποια στιγμή ο οποιοσδήποτε να μπορεί να τραβά φωτογραφίες με ανάλυση gigapixel από τη φορητή συσκευή του. Οι ερευνητές ευελπιστούν ότι σε μία πενταετία η νέα γενιά των καμερών με ανάλυση gigapixel και με μέγεθος περίπου όπως οι σημερινές κάμερες τύπου SLR, θα είναι διαθέσιμη στην αγορά για το ευρύ κοινό. Προς το παρόν η κάμερα είναι ασπρόμαυρη, αλλά μελλοντικά θα αναβαθμιστεί σε έγχρωμη.

Περισσότερες ειδήσεις: http://lpyrgos.blogspot.com

Έρευνα: Ο θόρυβος από την κίνηση των οχημάτων αυξάνει τις πιθανότητες… εμφράγματος

Όσο δυνατότερος είναι ο θόρυβος από την κίνηση των οχημάτων που περνούν κοντά από τα σπίτια, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα των κατοίκων αυτών να πάθουν έμφραγμα, σύμφωνα τουλάχιστον με μία νέα έρευνα επιστημόνων από τη Δανία.
Οι ερευνητές που δημοσίευσαν τη σχετική μελέτη στο επιστημονικό περιοδικό PLoS ONE, μελέτησαν τις περιπτώσεις άνω των 50.000 ατόμων για μία σχεδόν δεκαετία και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι, κατά μέσο όρο, για κάθε δέκα ντεσιμπέλ αυξημένου θορύβου από την οδική κυκλοφορία αυξάνεται κατά 12% ο κίνδυνος εμφράγματος. «Πιστεύουμε ότι ο θόρυβος από την κίνηση των αυτοκινήτων είναι ιδιαίτερα επικίνδυνος στη διάρκεια της νύκτας, επειδή διαταράσσει τον ύπνο», δήλωσαν. Πρόσθεσαν όμως ότι σε οποιαδήποτε ώρα του 24ώρου, η έκθεση στον θόρυβο της κυκλοφορίας αυξάνει τις ορμόνες του στρες στον οργανισμό, πράγμα που, με τη σειρά του, αυξάνει τον καρδιολογικό κίνδυνο.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, η σχέση ανάμεσα στο θόρυβο και στα προβλήματα για την καρδιά αποτελεί ανεξάρτητο παράγοντα κινδύνου, πέρα από την αυξημένη ατμοσφαιρική μόλυνση που προκαλεί η οδική κυκλοφορία. Μάλιστα, οι ερευνητές εκτιμούν ότι το 4% των συνολικών θανάτων από έμφραγμα στην πατρίδα τους, τη Δανία, προκαλείται από τον θόρυβο της κίνησης των αυτοκινήτων και άλλων οχημάτων.
Οι επιστήμονες συστήνουν σε όσους ζουν κοντά σε έντονη οδική κυκλοφορία, να κοιμούνται στο πιο ήσυχο δωμάτιο του σπιτιού τους ή, ακόμα καλύτερα, να μονώσουν το σπίτι τους από τους ήχους του περιβάλλοντος. Μια συμπληρωματική λύση είναι η χρησιμοποίηση σε ορισμένους δρόμους με μεγάλη κίνηση της ασφάλτου χαμηλού θορύβου.
Ο θόρυβος δεν αναγνωρίζεται γενικά από τις κοινωνίες ως κίνδυνος για την υγεία στο βαθμό που πρέπει, όπως επεσήμαναν οι ερευνητές, αν και οι Ευρωπαίοι είναι πιο ευαισθητοποιημένοι στο ζήτημα σε σχέση με άλλες περιοχές της Γης. Μολονότι το πρόβλημα είναι πιο οξύ στις πόλεις, υπάρχουν παρόλα αυτά περιπτώσεις που είναι δυνατό να ζει κανείς πολύ ήσυχα σε μία πόλη, αλλά πολύ θορυβωδώς στην επαρχία, ειδικά αν μένει κοντά σε κάποιο κεντρικό δρόμο.
Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι ο κίνδυνος για την υγεία αυξάνεται όταν ο θόρυβος ξεπερνά τα 60 ντεσιμπέλ, ενώ η νέα έρευνα δείχνει ότι ο κίνδυνος αυξάνεται σταδιακά ανάμεσα στα 40 και τα 80 ντεσιμπέλ. Δέκα ντεσιμπέλ θορύβου είναι αρκετά για να διακόψουν μία συνομιλία, ενώ 85 ντεσιμπέλ είναι συνήθως το ελάχιστο επίπεδο θορύβου στο οποίο απαιτείται ακουστική προστασία σε ένα εργασιακό περιβάλλον.

Περισσότερες ειδήσεις: http://lpyrgos.blogspot.com